100% Hellström

 


Jag tog härom veckan tag i ett sedan länge planerat hobby-projekt, att börja sortera ut mina favoritspår med mina favoritartister, och började då med Håkan Hellström. Jag visste att jag skulle få ihop många låtar (de har ingen inbördes rangordning på min spellista dock), men jag trodde aldrig att det skulle bli så många som det blev. 52 låtar fördelat på 7 album och en EP blir drygt 7 hits per album. Det är en fantastiskt avundsvärd snittsiffra för de flesta artister/grupper därute. En enastående hög lägstanivå.

Det säger något om vilken kompetent låtskrivare och hitmakare Hellström är. Nu är jag förvisso ett storfan, men jag hyllar ändå långt ifrån alla hans låtar. Dock merparten. Men musik är knappast något som man kan eller bör bedöma objektivt heller. Eller, det kan iaf inte jag. Antingen så går det in i hjärtat eller så gör det inte det. Håkan Hellström gör det för mig. Han fångar genom sin gudalika förmåga till att skriva lyrik, med en kuslig träffsäkerhet, upp många erfarenheter och känslor som jag burit eller ännu bär på. Visst finns det många som sjunger bättre än honom rent tekniskt sett, men inte många sjunger med samma hjärta, smärta, nakenhet, glädje och ärlighet.

Så här är min lista. Enjoy!


/Cassow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0