Träffsäkert

 


Allmänhetens kunskap om autism i Sverige ligger enligt min uppfattning och erfarenhet på en tämligen låg nivå. Det ena som Svenssons tycks ha viss koll på är det som benämns "klassisk autism" eller där förståndshandikapp är med i bilden.

Som en av dem som fått diagnosen Aspergers som vuxen, kan jag tyvärr bekräfta att myten lever och frodas även här i Sverige. Man behöver inte gå särskilt långt eller leta särskilt länge heller.

Jag och min mor fick under min då pågående utredning 2011 höra följande via en släkting som skvallrade om en annan släkting, som hade åsikter om oss två:

"Claes har inte någon diagnos", "Det här att han är osocial (att hålla låg profil på släktkalas eller helt utebli) beror på att han fått dålig uppfostran som barn". 

Ett annat exempel på fördomar:

En f.d vän talade även om för mig inför min förestående npf-utredning, att jag bara slängde bort min tid på utredningen och istället borde sluta vara sjukskriven och skaffa mig ett jobb, eftersom hon jobbat på ett gruppboende med autistiska (dock är hon bara undersköterska), och därför kunde hon avfärda att jag hade Asperger. Jag var ju 'normal'!

Det är så skönt med människor som är självutnämnda 'experter', trots att de saknar både egna personliga förstahandserfarenheter, eller en yrkeskompetens att avgöra nåt sånt komplext! 

Fördomar och okunskap om autism är än idag vardagsmat för folk som befinner sig på autismspektrumskalan, och deras anhöriga. Tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0