Vattengudinnan

Du böljar fram och tillbaka
i ditt oändliga, ofullbordade förvandlingsnummer
där var droppe av din essens har en roll att spela
i livets kretslopp


Nyckfull
Du kan ligga till synes i stillje på din bädd och bara glittra
och indränkt i skönhet avspegla dig
i hela färgskalan på himlavalvets näthinna 
men under ytan likväl förbli i ständig rörelse
i ömsom kalla och varma strömmar
som oavsett temperatur
vill alltings väl


Din livsglädje, ömsinthet och givmildhet
vill inte lämna någon yta torr 


En vattengudinna är oregerlig
styrd endast, och motvilligt
av en kraterfylld himlakropps avstånd
som också är den som höjer hennes vågor
när hon frihetstörstande slår ifrån 


När solen tillåter
bär jag dig i mina vindar
väl medveten om
att du kommer och går
för att alltid komma tillbaka
Luftfuktigheten och livet du skänker
är minnena av dig som består


---------------------------------------------------------------------------

Vattengudinnan kan ses som en uppföljare på denna dikt som jag skrev för ett par år sedan.


/Cassow

Kommentarer
Postat av: Caroline Jensen

Djup och spännande dikt, jag fastnade verkligen när jag började läsa. Tycker det är oerhört målande, jag kan se det framför mig, både den här och den "gamla" dikten Den Osynlige Guden. Återigen: du skriver väldigt bra! =)

2012-04-19 @ 14:59:33
URL: http://senapify.se/blogg
Postat av: Cassow

Återigen: Tack så mycket Caroline! Det värmer att höra! =)

2012-04-27 @ 16:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0