Veckokrönika v.19 - En skoltung vecka med ett antal ljusglimtar

Måndag 4/5:

Frånsett min förmiddagsjogg med Martin och middag hos mormor runt 16, så spenderar jag mer eller mindre hela dagen med att skriva på min essä. Klockan tre på natten vinner till slut insikten om att essäämnet "Domedagsprofetior i media genom historien" är helflummigt och (möjligen) skulle fungera bättre i en uppsats där jag haft åtminstone en månad på mig att samla material. Jag sitter sedan med mitt nya (fortfarande hemliga) ämne fram tills 12.00 på tisdagsmorgonen - två timmar efter deadline (det är okej - många andra gör likadant).

Essän blev klar till kanske 55%. Det är helt okej eftersom essän inte måste vara fullständigt färdig förrän 19:e maj. 

Tisdag 5/5:

Efter essäskrivningens 24-timmarsmaraton kunde jag ändå inte somna förrän runt 16.00. Sov sedan tills halv tolv på kvällen. Läser mail om att det är gruppmöte för den andra kursen (Medieintegration) nästa morgon 9.30. Jag är uppe tills 03.00...

Onsdag 6/5:

Kommer upp 08.00. Gruppmötet och gruppens första handledningstillfälle  blir lite av en kalldusch när det framgår att alla andra grupper har mellan 4-6 medlemmar, medan min grupp består av två, kanske tre. Grupparbetet går ut på att skapa en applikation/ett program/gadget med ett gränssnitt genom ett nytt, omständigt (och för mig fullkomligt ointressant) programmeringsspråk. Att såväl jag som Anna där och då kunde typ noll och ingenting om detta programmeringsspråk gjorde ju inte direkt saken bättre. Nåväl.

Vi satte oss ner och började brainstorma med idéer. Efter cirka två timmars diskussion och skissande så kändes det mycket bättre. Den idé som utformades var att vi ska skapa en air-applikation (typ ett litet oberoende program så som gadgets/widgets i webbläsare eller t.ex. i Windows) som i åtminstone teorin ska ligga på Trollhättans hemsida. Applikationens syfte är att synliggöra lokala band i Trollhättan - bidra med information om artisten eller banden, visa en slags turnékalender,  ljudklipp och/eller hela låtar, och möjliggöra bokning av konserter. Mycket som en myspace-sida, fast snyggare och fokuserat på Trollhättans lokala artister helt enkelt.

För omväxlings skull åt jag faktiskt inte hemma på lunchrasten, utan jag gick istället och lunchade ihop med Anna. Vi åt på en Tex-mex-lunchställe/restaurang och båda beställde varsin Tacos-tallrik. Vi satt och åt och pratade till runt halv två. Det var trevligt och intressant.

Efter lunchen välsignades vi med en tredje gruppmedlem, en kille som visade sig vara riktigt duktig på att koda i programmet Flex. Utsikterna för grupparbetet förbättrades med ens med ett par 100 procent. Innan skoldagen var över så bestämdes det att vi inför morgonen skulle göra var sin mockup på hur gränssnittet skulle kunna se ut för de olika sidorna i programmet, samt att jag skulle börja sätta mig in i Flex. När jag väl kom hem visade det sig dock snart att jag inte hade Flex i min Adobe Master Collection-samling som jag trott. När jag sedan laddat ner den free trial version av programmet som finns på Adobes hemsida, så kunde inte programmet installeras. Oerhört frustrerande! Så jag fokuserade istället på att rita upp mockup'en.

Efter 5 timmars non-stop ritande gick det upp för mig att det jag ritat är alldeles för stilistiskt och kitschigt, och att jag liksom helt utgått från min tecknarstil på min portfolio/hemsida. Det skulle kunna bli snyggt i slutändan, men poängen med ett gränssnitt är ju faktiskt att det ska tilltala majoriteten, inte minoriteten. Det kändes tungt att ha lagt ner tid på något som jag inte alls blivit nöjd med, och som inte tilltalade gruppen nästkommande dag, men jag får skylla mig själv för att jag inte tänkte outside the box.   

Torsdag 7/5:

En bitvis väldigt frustrerande dag. Först var det det där med mockupen. Sedan fick jag spendera en hel skoldag på att få det där förbannade jävla Flex-programmet att lyckas installeras på min laptop. Det var egentligen jättelätt, men tack vare diverse tekniska komplikationer, och min gamla sega laptop i kombination med skolans värdelösa trådlösa nätverk, så tog det ändå jättelång tid. Till sist segrade min envishet dock. 

Efter skolan tog jag en tripp hem till mormor och åt falukorv och stuvade mackaroner. Orkar aldrig stanna någon längre stund där numera. En eller ett par timmar max.  När jag kom hem så stack jag ut och sprang. Det gick som ni redan vet, riktigt bra. :)

Fredag 8/5:

En dag som var tänkt att spenderas på hemstudier utvecklades till något helt annat. Go figure. Jag vaknade runt 10-snåret. Åt havregrynsgröt till frukost. Min nya frukostdiet har visat sig göra underverk för min generella kosthållning och ork till att prestera. Jag har under den gångna veckan gått upp runt ett kilo. Efter de senaste veckornas joggande har äntligen min kropp börjat kräva mer i magen. Gröten tycks öka min aptit väldigt samtidigt som den också tycks binda all övrig näring jag får i mig. Jag äter inte gröt riktigt varje dag - det skulle bli lite trist. För att göra gröten ännu lite godare så har jag förutom kanel och socker även börjat blanda i 1-2 teskedar o'boy/kakaopulver. Faktiskt tillför det en hel del.

Mitt hemmastuderande blev istället till storstäd i lägenheten. Lekte rörmockare a la Super Mario och ägnade 30-60min åt att rensa ut skitäckligt, blågrått slem ur röret under handfatet, eftersom vattnet på senaste tiden tagit evigheter på sig att rinna ner. Det var minst 2 år av samlat gammalt snusk som geggat fast. Nu rinner det perfekt! Jag är riktigt stolt.

Efter detta lilla vardagsäventyr så blev det dammsugning, dammande, golvtvätt, disk och ommöblering. En smula rodnande fann jag två små souvenirer från mina och Ingunns eskapader, under städningen... :P Man kan lätt tro att jag inte städat på nära ett år. Det har jag absolut(!). Men tja, jag kanske inte städat just bakom elementet på typ ett år...jag tackar de högre makterna för att inte min mormor gjorde denna smått pinsamma upptäckt under någon av sina tvångshjälp-städningar (hon har inget liv på ålderns höst och vill desperat känna sig nyttig).

Jag får erkänna att jag var rätt trött efter städningen. Kanske berodde det på torsdagens jogg. I vilket fall så kändes det mer uttröttande än joggingen. Ommöbleringen blev riktigt bra. Har inga större möjligheter till variation eller experimenterande på mina minimala 21 kvadrat, men nu känns det i allafall mer rymligt, och ser snyggare ut. 

Kvällen blev inte särskilt upphetsande. Slökollade på TV och lade alldeles för många partin patience (Kungen - jag kan vinna typ 99% av alla omgångar i sömnen numera). Somnade runt 02.30 efter att ha sett klart på City Slickers - en 80-talsdoftande guilty pleasure- westernfilm från 1991.

Förra gången jag såg City Slickers var när jag var 10år. Familjen var hemmabjuden till en av mammas dagmamme-arbetskamrater, och jag såg filmen tillsammans med dottern Therese (tillika klasskamrat till mig), som jag var himla förälskad i under större delen av mellanstadiet. På skoldiskona var det alltid henne jag bjöd upp när det var dags för tryckare. Men aldrig hände någonting mer än det. En jul gav jag henne en ljushållare som jag gjort i träslöjden i julklapp, men något mer än "tack" blev det inte. Therese var antingen otroligt blyg eller så var hon inte minsta intresserad av mig. Våra familjer träffades privat ett par tre gånger, och varje gång var det lika hopplöst att kommunicera med henne. Jag beundrade henne oerhört. Hon var väldigt flitig i skolan och intelligent. Och trots att hon bar glasögon (precis som jag!) så var hon väldigt söt.

Den kvällen då vi såg City Slickers så låg Therese i sin säng och kollade medan jag satt på sängkanten. Vi växlade inte många ord, om ens några alls. Efter en stund kunde jag höra snarkningar bakom min rygg. Jag tog tillfället i akt till att sätta mig vid hennes sida och beundra hennes fridfulla ansikte. Jag minns att mitt hjärta slog hårt och skenade som en travhäst, och att jag funderade på om jag skulle våga kyssa henne lätt på munnen där hon låg. Detta var trots allt min chans. Kanske min enda. Men den tanken släppte jag när hon i nästa stund släppte en utdragen, våt, äggluktsfjärt, för att sedan snarka vidare. HINT TAKEN miss cinderella! Jag satte mig återigen på min plats och kollade färdigt på filmen (Ibland kunde jag höra henne mumla saker i sömnen). Therese blev med tiden bara en i raden utav tjejer som under min skoltid placerades in i facket - "obesvarad kärlek", och min första kyss dröjde ända tills jag fyllt 17 år.

Vad kan man säga om City Slickers då? Ja inte mycket. Billy Crystal är så där ärtigt käck och rapp i käften som han alltid är. Om han varit en disneyfigur så hade han varit Mickey Mouse utan tvekan. Tydligen fick birollsinnehavaren Jack Palance (who?) en Oscar för sin roll i den filmen. Makes sense eftersom han var filmens höjdpunkt...

Lördag 9/5:

Vaknade av morgonsolen vid 6, som jag gjort på sistone. Det sjuka är att jag känner mig utvilad (och HUNGRIG) varje gång oavsett hur lite jag sovit. Men den här gången lyckades jag faktiskt somna om, efter att först ha hängt ett stort marinblått lakan över gardinerna, och en skål kräm. Kom upp på riktigt vid 08.30. Stack ut och handlade på Lidl med mormor vid 11.  Hemma igen så började jag kolla på ett mycket lockande erbjudande om studentlägenhet, som jag  tycker är nästan för bra för att kunna säga nej till. Återstår dock att se om någon annan hinner före mig...

14.30- någonting stack jag ut och sprang med Anders. 7km på en timme cirka. :)

Efter springet så belönade vi oss med att köpa glass. Efter det så  blev det hemlagat. Jag stekte upp falukorv (ja jag var sugen på det igen trots att jag åt det hos mormor - har innan denna veckan inte ätit det på säkert 6 månader) och Anders skötte disken efteråt. Jag måste lyckats bra för han åt två portioner med en aptit jag inte sett honom ha på år och dagar. Samtidigt som vi åt så såg vi på Le pacte des loups, som visade sig vara en riktigt originell fransk pärla, väl värd sin plats i min filmsamling. Anders fick gå hem tidigare än vanligt, runt 23. Jag var helt slut efter den långa dagen (med bara 5½timmars sömn natten innan) och somnade på runt fem sekunder. 

Söndag 10/5:

Alltid lika sega söndag. Vaknade runt 10.00. Har surfat runt planlöst ett antal timmar. Åt frukost vid 12. Är tänkt att jag ska plugga hela eftermiddagen idag fram tills 20.00 ikväll då jag ska gå på bio med Anders och se nya Star Trek. Med tanke på att den har 8,6 i snitt på imdb så är jag fullt beredd att ge den en chans trots att jag inte är någon Trekie. Ska försöka skriva en recension när jag kommer hem, eller under veckan (jag vill även få skrivit en recension på Wolverine som jag såg förra söndagen). Men det är mycket i skolan nu de sista veckorna. Det är mycket saker som jag vill göra men som jag inte hinner med just nu. Ett väldigt försenat paket behöver skickas iväg exempelvis. Men jag vill få tid till att skriva ett brev till det också.

Nä nu måste jag sluta skriva. Mormor kommer komma förbi någon gång under dagen med en HEL gudomlig hallonpaj (alldeles för mycket att äta upp ensam)!!! Utropstecken upphöjt i 10!!!! Det vattnas redan i munnen på mig... Ha en fin söndag go' vänner! 

/Cassow 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0