Watchmen vs Män som hatar kvinnor



Ikväll blir det bio med Anders igen. Watchmen för att vara exakt. En tokhypad superhjältefilm för vuxna - ja ni läste rätt - vuxna. Ungefär som The Dark Knight från förra sommaren var fast ändå inte alls. Förrvirrad? Jag också. Jag har inte läst denna bland superhjälte-serietidningsnördar legendariska serie, så jag vet inte vad jag ska förvänta mig.

Det lilla man får se i den sparsmakade trailern ser lovande ut, frånsett att superhjälte-dräkterna ser skrattretande fåniga ut. Folk som sett filmen säger att den ska innehålla starka sexscener och ultravåld som är minst lika grafisk som i 300 (även den regisserad utav Zack Snyder) eller Sin City. Detta är inget som trailern visar, men filmen är r-rated så...det blir intressant. Ultravåldet i sig tillhör inte anledningarna till varför jag vill se filmen dock. Det gör däremot en story som sägs vara nattsvart och minst lika välskriven som den i V for Vendetta (Alan Moore var manusförfattaren bakom den serien också), karaktärer som ska vara intressanta, en fet budget och evighetslång produktionstid, samt att snittet på imdb för ligger närvarande på 8,1. Jag återkommer med en recension så snart jag hinner och orkar.

Vad var det med filmen Män som hatar kvinnor då? Jo, av någon anledning så har biograf Forum i Trollhättan inte hajat att Watchmen med all sannolikhet kommer dra fulla lass, eftersom de på premiärdagen visar just Män som hatar kvinnor i den största salongen. Att döma av förbokningsstatistiken så kanske de får rätt, men ungdomar har å andra sidan vanan att spontant bestämma sig för att gå på bio i sista minuten till skillnad från de äldre så...

Män som hatar kvinnor



jämfört med Watchmen



Vad är det för fel på svenskarna, eller kanske framförallt Trollhätteborna? Stieg Larssons kriminalromaner har visserligen sålt i enorma upplagor i svea rike, så man räknar väl med att medelålderssvensson ska krypa ut ur sina falu-rödsfärgade trähyddor och se lite svensk snut-film i biomörkret (för ungdomarna som vill se Watchmen tror de kommer ladda ner den i sunkig cam-version på nätet istället). För det är ju det enda svensk filmindustri behärskar att krysta ur sig, helt slentrianmässigt (med samma handfull skådespelare i varje film) förutom dussintals komedier och relations-draman. Men så länge som vi fortsätter att i solidarisk och patriotisk anda betala för att se samma skit ompaketerad i oändlighet, så kommer vi serveras det. Simple as that. Nu kan det mycket väl visa sig att Män som hatar kvinnor faktiskt är bra, men jag förbehåller mig rätten att tvivla tills dess familjen och släkten tjatat sönder mina öron, och lyckats övertala mig till att ge den en chans.



Nä nu ska jag försöka sova. Igen...

/Cassow


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag och Daniel ska se Watchmen. Varna mig innan du publicerar din recension...ifall den är för avslöjande ;) Men senare ser jag fram emot att läsa den. Du får alltid fram grymt bra recensioner!

2009-03-13 @ 10:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0