Mariestad i backspegeln


I tisdags kväll förra veckan återvände jag tillbaka till Thn efter cirka 1½ veckas vilopaus (cirka 1v längre än beräknat) och själsrening hos mamma, styvpappa J och lillsyrran i Mariestad.

Tv-rumsrenoveringen där (still ungoing) drog ut på tiden, och både mamma och J är väldigt duktiga på att ingjuta dåligt samvete genom tjatfraser som "jo men du kan väl stanna här några dagar till, det skadar inte", eller "det är så sällan vi träffas", "det är så härligt/kul att ha dig hemma" och "vi har ju knappt hunnit börja umgås än".

Att jag lät dem hindra mig från att åka hem då det egentligen var tänkt får jag delvis skylla mig själv för. För hur strategiskt fel det än var att åka hem till M-stad och missa saker i skolan, så kändes det livsnödvändigt för mig just då. Det var inte studierna jag flydde i huvudsak, utan känslor som jag inte kunde hantera utan min trygga trösterika familjs famnar.

Jag hann börja slappna av, trivas och njuta. Jag fick trots den tidskrävande renoveringen en del tid till att umgås med familjen - både samlad och enskilt med dem var och en. Mest blev det att vi pratade eller tittade på film, promenerade eller tog några timmars utflykt med bilen - vardagsgrejer liksom - men det var likväl avslappnande och mysigt.


Renoveringen, att montera isär och skruva ihop möbler, samt riva tapeter var väldigt meditativt och avslappnande för mig. Dessutom kände jag att jag var till stor nytta. J hade som mamma påpekade, aldrig orkat eller ens kommit på tanken att ordna och hållas med de saker jag gjorde, trots att han är betydligt starkare fysiskt. Jag rev ner tapeterna i hela stora tv-rummet ensam med endast naglar (det var effektivast trots att jag inte har några naglar att tala om) - en sann bedrift enligt mig! Fast egentligen är jag mest stolt över mitt monterande och min ommöblering i datarummet.



- Tv-rummet som det var. Skitfula tapeter och värdelös möblering/planlösning. Återstår att se om de lyckas få till det där. Typ halva rummet har de aldrig lyckats göra något vettigt utav.


- Syrrans skrivbord. I stort sett oanvändt trots att hon tjatade sig blå om att få det för många år sedan.



- Min gamla bäddsoffa. Den tjänade mig troget i många år. Syrrans gamla dator ligger i den. Jag har just burit ut dataskärmen i garaget. Snart ska resten av datorn samt soffan följa samma öde.



- Sorry old chap. Your days were numbered.



- Datarummet som det såg ut innan jag monterade ner och skruvade ihop syrrans skrivbord därinne. Det skrivbord som ni kan se är mitt. Det är det enda av mina tillhörigheter som finns kvar i M-stad....förutom en gammal svart bokhylla, ett litet glasbord, en persisk matta samt en sjuhelsikes serietidningssamling som står och samlar damm ute i garaget då. Jo det är del kvar. Men skrivbordet och resten får stanna tills jag fixat större lägenhet.



- Det är lite mycket stolar här ja. Det är mammas fel. "Louise kompisar måste kunna sitta bredvid henne". Blabla. Utan stolen inne i det där hörnet så har rummet space för första gången någonsin, och ser ut som ett riktigt rum. Tyvärr synns det inte särskilt väl på fotot. Det är svårt att fånga detta lilla rum i sin helhet.



- Ritsch, ratch. Ska bli spännande att se hur det  ser ut sen när det är färdigt, när de fått in möblerna, ett nytt bord, fixat två stora mattor som täcker över det fula golvet, samt annat lull-lull.


...


Vita, kala väggar vittnar om begångna grymheter
där nedslitna klors frenesi rivit gulnade tapeter
En hårig best har ensam slitit ner meter efter meter
Här i tomhetens rum lämnas ekon med friheter

Hårbollens handlingskraft har tydligt demonstrerats
En nersliten bäddsoffa har fullständigt demolerats
tillsammans med ett skrivbord som demonterats
- vilken därefter, i datorsällskap, återinstallerats 

Svett har lackat sig när det dragits skruvar och spik
där muskler har ersatt plågat sinnes teori med praktik
Allt för att döva förkrossad bärsärks inre skrik
När han återvänder till sin trollby utbryter nog panik...


...


/Cassow


Kommentarer
Postat av: Ms Sunshine

skönt att du tog en välförtjänt paus. ibland är det det enda rätta =)

2009-03-31 @ 05:31:14
URL: http://cherrytreelane.blogg.se/
Postat av: Ms Sunshine

Vad roligt att du tyckte om det! =) Tack!

2009-04-04 @ 17:05:07
URL: http://cherrytreelane.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0