It's a bad deal. And it is big deal. Give us a new deal!

Att det här tillåts fortgå OAVSETT sittande regering är under all kritik. Men låt mig säga såhär: Sahlins fina ord i gårdagens partiledardebatt om höjda skatter för mer "rättvisa" åt oss fattiga ger jag ingenting för. För ytterliggare bidrag tillför mig som arbetslös student, absolut ingenting förutom apati och incitament till att acceptera en menlös tillvaro. Skapa jobb åt oss unga! Släpp in oss på arbetsmarknaden! Skippa eller i allafall försvaga det förbannade LAS (lagen om anställningsskydd) som gör att alla inkompetenta, lata, trötta åldringar kan hasa sig fram dag in och dag ut, i 40år, och är kontraproduktiva, till full lön. Ja, jag har sett många av dem släpa runt inne på fabriken där jag jobbat i fyra somrar, ta rökpauser när de inte alls har rätt till rast - stänga av maskiner i en kvart som borde producera! Det är inte undra på att industrierna varslar eller går i konkurs.

Visst - den hutlöst höga elkostnaden för företagen bidrar en hel del den också, precis som energisvinnet när maskiner går på tomgång. Men i det här landet är ordet "effektivisera" en arbetares värsta mardrömsord, för det innebär i praktiken i många fall att man drar ner på personalen så fort som man lyckats effektivisera någonting. Så istället sätter sig arbetare systematiskt sig på tvären istället och INEFFEKTIVISERAR sin arbetsplats, för arbetsgivaren ska alltid veta hut, arbetsgivaren ska veta att utan arbetarna är denne ingenting. Och det är helt sant, men om inte LAS fanns, så skulle arbetsgivaren kunna byta ut inkompetent, lat och lastgammal personal, mot ungdomlighet och kraft, in a flash. Det skulle bli en mer dynamisk arbetsmarknad, där rätt personer gick med jobb och de verkligen lata blev förtidspensionärer eller istället rätade på sina kutryggar och började anstränga sig för att behålla jobbet. För om ett jobb ska vara en rättighet, som vi alla är eniga om, så bör det också vara en skyldighet att sköta det! Man kan inte längre räkna med att få jobba inom samma yrke hela livet. Man får acceptera att det är nya tider och att man får gå från ett yrke till ett annat. Att A-kassan ska finnas som ett stöd i detta är en självklarhet. Den är till för en övergångsperiod mellan ett gammalt och nytt jobb. Ingenting annat. Sahlin får det att låta som att alla ska kunna leva på A-kassan i dåliga tider. Visst, för en tid, men inte för ALLTID. Just därför lyssnar jag på dem som jag tror har en sundare syn på arbete.

Sahlin pratade igår under debatten nedlåtande om McDonald'sjobb. Här borde någon ur alliansen rytit till och poängterat att McD är ett jobb som alla andra, samt att det av arbetsgivare ute i landet meriteras högre än två terminers högskolestudier! Jag har själv inte arbetat på McD, men för mig handlar det om att jag inte har den stresstålighet som krävs. Men fick jag det tillräckligt dåligt, nog fan skulle jag tvingas försöka ändå. Jag beundrar dem som jobbar på McD. Dem som blir kvar där som fast anställda likaså. För de flesta så är det ett tillfälligt jobb som leder vidare till nästa, men dem som blir kvar där, ja de har kanske hamnat där för att de trivs, eller för att det för närvarande inte finns något annat jobb att få. Jag blir förbannad när sosseadeln talar om McD som om det inte vore att betrakta som ett jobb! Sätt dessa politiker att jobba där en vecka eller månad, så kanske de gör lite riktig nytta istället, och föder Sveriges befolkning!

Nu vill jag se politikerna (i synnerhet den sittande regering jag gett min röst) göra någonting åt den miserabla situationen för unga i Sverige. Jag skiter i att det är lågkonjunktur och recession. Vad vi behöver är en new deal, i stil med den som Roosevelt gav amerikanarna under 30-talet!  

/Cassow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0