Drömmen om mitt ofödda syskon

Min mor berättade för mig för ett antal år sedan att jag egentligen skulle haft ett till syskon, ett eller två år (minns inte vilket) efter att min lillasyster fötts. Tyvärr blev det missfall. Jag tror aldrig jag egentligen reflekterat så mycket över saken tyvärr, över mammas sorg och så. Jag märkte ju aldrig någonting. Missfallet bör dock skett relativt tidigt under hennes graviditet, för annars hade jag garanterat fått höra om det, eller sett det på hennes mage.

Varför jag tar upp detta här och nu kan man fråga sig. Anledningen är att jag drömde en mardröm i natt. Hemsk i sig, men skulle jag ranka den så skulle den ändå vara light. Jag har drömt betydligt mer skrämmande saker.

Jag drömde att jag hade tre syskon, och att vi lekte tillsammans uppe på vinden i mormor och morfars sommarstuga. Det som gjorde drömmen till en mardröm var att mina två yngsta syskon lekte med en laddad magnum-revolver som de på något vis hittat i huset. Jag minns att jag i drömmen var både förbannad och rädd på samma gång när de viftade med den. Det påhittade syskonets ålder uppskattar jag till runt 5, en liten pojke i trotsåldern. Jag lyckades komma så pass nära honom och min lillasyster Louise, att jag fick tag i hans hand som höll i revolvern, och fick riktat vapnet upp i luften. Två skott brann av och pojken chockades för ett par sekunder, precis som vi övriga. Sedan släppte han vapnet och sprang ner för vindstrappan, för att skvallra och ljuga ihop en historia för våra föräldrar om att jag försökt skjuta honom. Jag kastade bort både tomhylsorna såväl som hylsorna som satt kvar i revolvern, bland en jättehög med brädor, och sedan la jag ifrån mig vapnet för att invänta en praktustskällning från vettskrämda, arga och oroliga föräldrar.
Det sista jag minns innan jag vaknade, var att jag kände att jag hade min äldsta lillebrors vittnesmål att förlita mig på.

/Cassow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0