Varseldrömmar?

Jag har som jag säkert berättat, drömt sanndrömmar vid ett antal tillfällen. Den senaste veckan har jag vid två tillfällen drömt saker om personer, som senare, när jag väl berättat om drömmarna för dem, skärrade hävdat att de själva drömt samma dröm samma natt, eller med bara några dagars mellanrum, eller så har någon annan i deras bekantskapskrets drömt samma dröm som jag.

Jag vet inte vad jag ska tro. Jag pendlar ju mellan att vara ateist och agnostiker, men jag fascineras ändå väldigt utav dessa drömmar. Med tanke på att den generella människan uppskattas använda 2% av sin totala hjärnkapacitet dagligen så...

Annars sägs det ju vara ett typiskt tecken på schizofreni när man börjar prata om sånt här. Det tycker jag är lustigt, med tanke på att 95% av världsbefolkningen är anslutna till någon form av religion, där det för jämnan pratas om att folk haft samtal med Gud, Jesus och så vidare. Antingen kan detta tolkas till att väldigt många därute är schizo, eller så kan det tolkas som att väldigt många därute har så stora bekräftelsebehov att de fantiserar ihop eller ljuger om dessa samtal. Men som sagt - lustigt att vi som inte är anslutna till dessa religioner, eller inte är traditionellt troende, anklagas för ting som de själva borde anklagas för.

De drömmar jag nu drömt senaste veckan har varit följande:

Dröm 1: Jag drömmer att en nära vän till mig förlorar sitt hus och sin flickvän, och att jag får ett samtal från honom där han är förtvivlad. När jag berättade detta för honom så berättade han att hans mor drömt något liknande en eller ett par dagar tidigare.

Slutsats: troligtvis betyder det ingenting annat än att både jag och hans mor är oroliga för hans privatekonomi och kärleksliv - och troligtvis helt i onödan. Han är en fixare, en survivor. Men likväl...

Dröm 2: Har inga detaljerade minnen att komma med, men jag drömde i natt att jag och min flickvän fick en son (nej hon är inte gravid och vi har inte planerat att skaffa barn än på ett antal år)

Slutsats: Vi vill båda väldigt gärna ha barn och pratar rätt ofta för skojs skull om vad de skulle heta. Att båda på 40 something mils avstånd drömmer samma natt att vi får en son, utan att vi ens pratat om barn de senaste dygnen, det är dock lite fascinerande.

Jag vet inte vad jag ska tro som sagt, men när jag minns verkliga drömmar, som tycks vilja berätta något, så gillar jag att analysera och försöka göra deras innebörd förståeliga. För trots allt - för cirka 5 år sedan drömde jag under flera månader en sanndröm som senare slog in, och som kanske räddade mitt liv just för att jag visste vad som skulle ske härnäst. Jag litar inte blint på drömmar, och jag är inte galen. Jag är bara öppen för att det finns fenomen ute i världen som människan ännu inte genom vetenskap kan förklara.

Med allt detta sagt så vill jag poängtera att jag inte är den som kollar på tv-program där personer går runt och förnimmer eller känner av spöken/andars närvaro i gamla slott o'dyl. Så fort sånt trams sänds i en serie program på tv, med någon som vill slå mynt av sin "förmåga" så tänker jag spontant "bullshit". Men visst - det sänds ibland välgjorda dokumentärer
om olika former av paranormala händelser. Jag tittar gärna på sånt, men jag söker mig inte aktivt till materialet. Det får komma till mig liksom.

/Cassow 

Kommentarer
Postat av: Ingunn-Pingunn

så det du sier er at du tror du kommer til å kjøre meg på tjukken snart? :P

2008-11-11 @ 00:17:41
Postat av: Cassow

Med tanke på att jag är här och du är där så krävs det nog ett gudomligt ingripande i form av den helige ande för göra dig på tjocken. :P ;)



Annars vore ett gudomligt ingripande från csn betydligt mer önskvärt, så vi själva kan styra upp saker i rätt riktning. :P

2008-11-11 @ 12:41:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0