Att se livet i HD-upplösning



Jag fick mina nya glasögon igår. Efter att ha väntat sedan i slutet på februari på att få synen utredd. En remiss skickades till sjukhuset och det beräknades att väntetiden skulle bli cirka 3 månader. I slutet på september fick jag slutligen besöka ögonläkaren. Hon konstaterade att min närsynthet, även om den är väldigt grav, så har jag inga onormala brytningsfel, och jag fick veta att jag kan sluta drömma om statligt subventionerad ögonoperation. Operation är för riskabelt och alltså inaktuellt enligt henne. Dessutom försökte hon skrämma upp mig ordentligt med att jag skulle vara försiktig med fysiska aktiviteter, eftersom jag tydligen löper lite förhöjd risk att drabbas av näthinnelossning. Och näthinnelossning kan sluta med blindhet.
 
 Jag reagerade väldigt starkt på detta när hon berättade, och är fortfarande upprörd. För vad hon sa var att jag skulle undvika bollsporter och tunga lyft eftersom det medför förhöjd risk. Nu går jag inte i någon bollsport och det är ytterst sällan jag lyfter jättetunga saker. Jag sa att jag redan känner mig tillräckligt handikappad med min syn som det är. Jag vägrar sluta jogga och styrketräna (jag lyfter aldrig mer än jag orkar och i nuläget är jag tämligen klen i mitt egna tycke). Hon sa då att det var helt ok, men att hon ville jag skulle veta att fysisk aktivitet innebär förhöjd risk för näthinnelossning. Alltså - hon sa att i praktiken kan precis vem som helst drabbas av det, när som helst. Att det inte är vanligt men att det sker. Jaha?! Grattis liksom!

Århundradets nyhet - det är farligt att leva - man kommer garanterat dö av ena eller andra anledningen endera dagen. Att sluta röra på sig innebär att muskler, däribland den viktigaste muskeln av dem alla - hjärtat - förtvinar, vilket medför förhöjd risk för hjärtinfarkt. Kanske jag gör en höna av en fjäder, men jag tyckte bara att hennes informella skrämselpropaganda var fruktansvärt onödig och idiotisk. Jag tänker fortsätta leva mitt liv som jag finner gott för min hälsa.

Efter mitt besök hos ögonläkaren i slutet av september så skulle hon skicka vidare en remiss till min optiker. I förra veckan hade jag väntat i cirka en månad på att min optiker skulle höra av sig, och hunnit tröttna. Kanske var ansvaret mitt från början - jag vet inte. Men nu sitter jag här, en vecka senare, med sprillans nya glasögon. Än har jag inte hunnit vänja mig vid att kunna urskilja pyttesmå detaljer även på långt avstånd, och uppleva världen i High Definition-upplösning. Jag hoppas att jag får njuta av detta länge länge denna gång. Men jag kan nog inte ta det för givet. Senast jag bytte glasögon var för 7 år sedan. Min optiker rekommenderade mig att testa synen varje eller vartannat år.
 
Hursomhelst. Det känns underbart att se som en örn igen - även om det är med glasögons hjälp. Och jag trivs mer och mer med hur jag ser ut i mina kultiverade nörddesign-glasögon också. Borde ha gjort detta för längesen...men nu är det gjort och nu är det bara att SE framåt.

/Cassow

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0