Oss däggdjur emellan



Jag förstår mig inte på de människor som i sin enfalld och envishet hävdar att djur inte har känslor när motsatsen bevisas varje dag. Om man har känslor så är man en tänkande varelse som inte enbart drivs av instinkter. Däggdjur känner och tänker. Hur kommer det sig annars att till och med en kattunge på 10 veckor är smart nog att förstå
hävkraftsprincipen och kan öppna en stängd dörr? Detta klipp är kanhända regisserat, men jag vet hur tama djur beter sig när de träffar en människa de tycker om, och det där lejonet älskar sina före detta hussar.

Sedan kan man diskutera lämpligheten i att ett naturligt vilt rovdjur 'tämjs' utav människor (i den mån ett lejon nu kan tämjas), men personligen ser jag ingen större skillnad på det och det faktum att hunden från början var vild den också, innan människan för tusentals år sedan bestämde sig för att bli dess herre. Skillnaden ligger i att ett tämjt lejon som plötsligt en dag är på kasst humör och provoceras, med enkelhet kan döda sin ägare och x antal andra personer som kommer i dess väg. Men det kan en hund också. Det kan vi läsa om flera gånger i månaden i nyhetstidningar. Vad det handlar om är att ett 'tämjt' lejon inte är socialt accepterad (och heller aldrig lär bli) just på grund av den potentiella fara den utgör. Dessutom är det förbjudet att äga ett lejon i de flesta länder.

Jaja. Dags att stänga av tankeverksamheten för idag tror jag. :P

Jag lyfter på hatten åt min vän Annika, som jag helt utan minsta samvetskval snott länken ifrån, bara för att jag vill att mina läsare också ska se detta i mitt tycke fantastiskt rörande klipp.

/Cassow

Kommentarer
Postat av: Annika

Det är verkligen det finaste klippet någonsin!

Jag vet inte vem jag är mest kär i; lejonet eller den blonda killen med det lyckligaste leende jag sett i hela mitt liv.

2008-07-01 @ 01:17:39
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Ingunn

Aww! jeg begynte å gråte. vil også ha en løve!

2008-07-05 @ 20:32:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0