Film-recensionssystem på prov

Jag tror jag ska börja publicera filmrecensioner på min blogg igen med jämna mellanrum, i mån av tid och lust.
Tanken är att jag ska träna mig i att skriva kortare recensioner, men samtidigt tänker jag inte hejda mig när jag känner något för en film.
Jag tänkte utöver det försöka mig på ett betygssystem som innehåller följande 10 kategorier nedan:  

Regi:
Skådespelare:
Manus & dialog:
Sceneri:
Kostym & smink:
Foto:
Specialeffekter:
Ljudeffekter:
Soundtrack:
Inramning/anslag/design:

Totalt:
------------------------------------

Alla kategorier utgår från värdet 0. Högsta värdet är 10. Summan av alla kategorier summeras och divideras med antalet kategorier.
Alla kategorier kommer få separata kommentarfält längre ned i inlägget för den som vill veta motiveringen bakom betyget.
Den late kan nöja sig med att bara se poängsnittet.


/Cassow

Kommentarer
Postat av: Martin

Fråga: vore det inte en idé att ha ett helhetsbetyg oberoende av delbetygen? Jag menar, enligt mig kan en film vara en klar tiopoängare även om den inte innehåller en enda specialeffekt.

2008-07-07 @ 11:15:32
URL: http://teksas.nu/blog
Postat av: Cassow

Jag kan mycket väl skriva en normal recension och utförligt behandla det som jag finner relevant för den aktuella filmen, och sedan kort och gott betygsätta från 0-10. Men det är så klassiskt. Därmed inte sagt att det är något fel i det, men jag fascineras av tanken på att komma på ett system som sumerar allt och dividerar och ger ett snitt. I min Batman Forever-recension fungerar det, men det är ju högst tveksamt om det funkar på alla typer av filmer. Och som du säger - en film kan vara en 10poängare även om den saknar särskilda element eller rent utav suger i visa aspekter. För är man kär i en film så kan man överse med både det ena och det andra.

2008-07-08 @ 02:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0