Exorcism=epilepsiutbrott?

Jag drömmer så detaljerade drömmar emellanåt. De kan vara väldigt övertygande verklighetsmässigt och de kan vara totalt uppåt väggarna overkliga och sjuka. Som det är för de flesta människor då med andra ord. Men jag gillar att dela med mig av drömmar jag haft, och jag gillar att drömtyda oavsett om det är mina eller andras drömmar som står på tapeten.

Igår drömde jag om att min mamma och mormor årligen utförde exorcism på mig som barn, vid ett bestämt datum och klockslag. I drömmen låg jag hemma i mormors soffa, inlindad i en filt tv-tittandes. Mormor håller på med någonting i köket, mamma sitter vid min sida och vakar ängsligt över mig. Hon ropar stressat till mormor att skynda sig, eftersom "det närmar sig", "tecknena har börjat manifestera sig", och "tiden nästan är inne". Jag hör hur mamma kontrollcheckar med mormor att hon inte glömt bort någon ingrediens i brygden. "Chilin, har du den? Den är viktigast av allt!". Ingredienser som jag minns utöver denna som nämns är en levande guldfisk, ägg, mjöl och vatten (rätt simpel brygd med andra ord, lol).

Mormor rusar in i rummet med en rykande het skål och hon ber mamma hjälpa till genom att hålla fast mig och hålla min mun öppen. Kallsvettig, slingrar jag mig likt en orm i soffan i okontrollerade spasmer, skriker obegripligheter och stirrar med tomma ögon ofokuserat på omgivningen. "Du måste hålla honom still så jag kan hälla ner genom tratten",  hör jag.

Från tv'n hörs plötsligt ett öronbedövande surrande, likt det ljud man kan höra när man försöker ställa in frekvens/radiokanal. Bilden flimrar okontrollerat i svartvitt á la myrornas krig på tv'n. All övrig elektricitet i lägenheten är borta och frånsett ljuset från tv'n så är det mörkt i rummet (alla persienner är neddragna). Mormor och mamma har lyckats hälla i mig brygden och tvingat mig svälja, när mamma utbrister: "det är på väg ut mamma!". Båda fäster blicken på bildrutan och mitt i myrornas krig tar en mörk gestalt form. Ett hest, skrovligt väsande hörs inne i rummet, och gestalten försvinner från bild samtidigt som mörk rök kommer ut från högtalarna på tv'n. Jag minns inte mer av drömmen sedan än att mamma och mormor satt med knäppta händer samtidigt som jag låg och skakade i feberyra och spasmer. Denna dröm repeterade sig själv 3 gånger innan jag vaknade. 

Alla är bekanta med de första sekunderna efter en dröm. Man är liksom inte helt vaken ännu och är oklar över om man just drömt eller om det är verkligt. För några sekunder trodde jag att drömmen handlade om förträngda barndomsminnen. Tänk vad hemskt det skulle varit om det var på det viset. Troligast dock är att jag i min dröm blandat in barndomsminnen utav de epilepsianfall jag led utav under några år. Jag minns hur jag tappade helt kontrollen över min kropp, att jag hörde folk i min omgivning prata med mig, men inte kunde svara på något sätt. Det var ett par hemska år, men lyckligtvis blev jag helt frisk från det sen, och har inte lidit något utav vuxen-epilepsi.

Det första jag gjorde när jag vaknade var att knäppa på datorn och googla sökorden "south american exorcism" på kul. Minnet av chilin triggade mig till att vilja kolla om det fanns något dokumenterat om sydamerikanska andeväsen och exorcism utav dessa. Men lustigt nog så fick jag bara en massa träffar på Barak Obama. Så var det med den mardrömmen.

/Cassow


Kommentarer
Postat av: Lisa

Riktigt läskigt. Du är bra på att beskriva detaljerna alltså.

Men ändå facinerande att se samband mellan din dröm och tidigare epilepsianfall...

Hmm..

2008-08-28 @ 10:55:36
URL: http://lisara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0