När hoppet inte har några som helst garantier så står jag hellre fast förankrad i min garanterade rädsla - en stund

Det finns dagar som denna
då allting bara låser sig inom mig
och det omtalade "hoppet" som jag försöker ingjuta
i mig själv och alla därute som saknar framtidstron
blir som ett uppvisningens bungeyjumphopp
som saknar fast förankring i båda repändar
och ingen och ingenting, kan röra mig
ur min paralysering vid kanten
Jag känner den värkande
krampen i mina ben
hårdnar allt mer
Till sist är jag hellre en ståtlig cementstaty häruppe
än en våt fläck på cementbacken därnere
Jag hoppar imorgon istället
Om repen är säkerhetsgaranterade
om jag får hoppa över djupt vatten
och om vattnet är vältempererat
- utan hajar i

Imorgon är en annan dag
och alla får en ny uppvisningsmöjlighet
Jag ska falla graciöst
dödsföraktande
studsa runt på era näthinnor
och ni kommer bli hänförda
och prisa livets triumf över döden
prisa mig för min våghalsighet
som är säkert förankrad i verkligheten

"Don't throw your lifelines away"

/Cassow
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0