Inte utan dig vid min sida

Mitt hjärta är tungt
ledset
uppgivet
oroat
av ord från din mun som jag inte vill ska vara dina
Dessa ord
för mig tagna rätt ur luften
utan kontext och...
som förorenar
förvränger
allt det otroligt fina inom dig som är unikt Du
och lämnar mig sömnlös i natt
Du säger hemska ting om dig själv
utan sanning och verklighetsförankring
och jag tänker
på alla de för mig okända ansiktena därute
som under årens lopp sänkt dig bitvis
som bitit, rivit, slitit, slagit
sargat din självbild

...

Plågoandar
- du låter spöken från förr
påverka den du är
här och nu
i ditt nya liv
Och vet du
jag tror inte ens de vet om det
- de flesta är för korkade för att ens reflektera över
vilken skada de åsamkat
Och de enstaka som vågar minnas...
- jag tror inte de klarar av skulden
Jag tror de gått vidare med sina liv
för det är det enda de vet
Och min förhoppning är
att de antingen botgör sina synder under detta livet
eller så lever de i hemlighet ett sämre liv än du gör nu
bakom fashionabla kulisser på teaterscenenDramaten
- annars lär de brinna i den evighetslånga skärselden
På ett eller annat sätt så balanseras allting
i vågskålen
Dålig karma får negativa konsekvenser
i detta eller nästa liv
precis som destruktivt tänkande
(Endast positivt tänkande ger kraft och styrka)
Poängen är - de har gått vidare
Och det måste du också göra
Det finns allt för många martyrer därute
och du är så mycket mer
jag har sett det i dig!

...

Du är en spegelbild av mig på flera sätt
men du är din egen sagolika identitet
med sina egna älskvärda särdrag
och ingen, absolut ingen får tillåtas ta det ifrån dig
aldrig någonsin
Du får inte låta spökena från förr eller nu
definiera vem du är här och nu eller framtiden
även om de tidigare format dig under
vad som känns som en evighetslång tid
Se det ur ett annat perspektiv -
du sitter här och nu och läser det jag skrivit
min kära vän
Hade inte bådas våra plågoandar terroriserat oss
så hade vi med största sannolikhet aldrig mötts
och ej varit för varandra vad vi är idag
Om man ser livet ur detta ljusa förhållningssätt
så blir alla hinder man tagit sig över,
alla så kallade 'misslyckanden'
storartade segrar värt en olympiadens guldpokal
och alla förluster och motgångar
någonting vackert som kallas livserfarenhet
som leder till morgondagens seger
Och även om bagaget kan vara tungt ibland
och det kan tyckas orättvist
- för du förstår inte vad du gjort för fel
(Du gjorde aldrig något fel min vän! Känn ingen skuld!)
så är dessa livserfarenheter av godo
på sitt egna bizarra sätt
För du sitter här och nu
och vi känner varandra
och det är utan minsta tvekan något fantastiskt underbart
som jag inte vill göra ogjort
- inte ens om jag i ett enda svep fick möjligheten att
göra alla gamla oförrätter gentemot mig ogjorda
ta bort mina själsärr
eller om jag bara fick minnena raderade
Jag skulle aldrig tänka tanken att byta bort mitt förflutnas smärta
om det samtidigt innebar att jag inte fick vistas i ditt sällskap

...

Alla tillfälligheter
alla medvetna val
tog oss hit där vi är här och nu
och ditt namn betyder något
Det har vandrat i historien
i släktleden
och kedjan får inte brytas
Vi måste vara med och skapa
en stark länk till framtida generationer
med vår livserfarenhet
vår kunskap och vidsom,
våra värderingar,
våran genetiska kod,
- föra vidare arvet av det allra bästa som släkte
Men mer än något annat
måste vi föra kärleken vidare
Kärleken får aldrig dö ut

...

Vi har hela livet framför oss
våran tid är nu, imorgon
och resten av våra liv

Och vi står upp med stolta, raka ryggar
och möter alla kommande hinder
extra starka, i vår förenade styrka
Så starka att inget av ondo rår på oss
Vi kan övervinna och återvinna allt skräp som kastas mot oss

...

Vi ska inte jämföra oss med andras bedrifter
för vi är våra egna livsutforskare (vi är alla nybörjare)
och vägvalen vi gjort i livet är unika
- något ingen utomstående kan få full inblick i
och därmed heller inte klandra oss för
Det enda som räknas är ambitionen, strävandet
att nå det tilltänka slurresultatet
Huvudsaken är att du blir nöjd
och har kommit så nära din sanna potential, dina mål, som möjligt
(Kom ihåg att vara realistisk, man kan inte lyckas med allt man företar sig)
Och vad det blir för slutresultat
när vi en dag, förhoppningsvis ålderstigna
passerar mållinjen för sista gången
och lägger oss ner för den eviga vilan
- slutresultatet då är vad vi gör det till
här och nu
imorgon
och resten av livet
Och det kommer bli väldigt intressant
att blicka tillbaka på alla de där fina minnena
som vi inte låtit spöken från förr besudla
utan som är helt förädlade produkter
av vårt hårda slit
i blod, svett och tårar
- utav våra drömmar och envishet/beslutsamhet att uppfylla dessa
Men än mer intressant, än mer härligt och praktfullt
kommer vägen dit vara
med alla dessa livserfarenheter, upplevelser
som ger oss vitala, beroendeframkallande lyckoruskickar
- Värme, passion och skratt

...

Men jag vill inte färdas ensam
Inte utan dig vid min sida, min vän
så kom så går vi
och möter framtiden tillsammans
och om det blir för tungt ibland
låt mig bära ditt bagage

/Cassow

Kommentarer
Postat av: Ingunn

Jeg elsker deg!! det er alt jeg kan si, jeg tror ikke jeg fortjener deg, men du er utvilsomt det beste som har skjedd meg. du og jeg for alltid!

2008-04-07 @ 12:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0