Arg konsument anropar Sverker - kom in Sverker


Ska det vara såhär:



"Hej Plus/Sverker!
 
Jag är inte säker på om det jag varit med om klassas som ett solklart lurendrejeri, men jag vill ändå lägga fram mitt case för er.

Jag fick en faktura från Smart Safety Spärrservice i dagarna runt 26:e februari i år som gällde förnyelse utav mitt 1-årsabonnemang. Eftersom jag är en fattig student och för närvarande inte ens har råd med de 347kr som en helårsprenumeration kostar så valde jag att ignorera denna faktura. Detta gjorde jag eftersom jag aldrig i min vildaste fantasi kunde tänka mig att ett försäkringsbolag kan tvinga en att betala försäkringspremier om man aktivt väljer att inte betala in fakturan eftersom man inte vill nyttja tjänsten längre.

Jag ser det som så här: om jag prenumererar på en tidning så kommer jag inte få några nya tidningar efter att prenumerationen löpt ut, såvida jag inte betalar in fakturan. Så borde det rimligtvis även vara med en försäkring. Om jag inte betalar för en förnyad försäkring, så får jag heller ingen försäkring. Men så här är det inte hos SmartSafety, för här tvingar man folk att betala även fast man mailar dem för att tala om att man inte vill vara kund längre. Detta på grund av en liten finstilt text som jag glömt läsa i min faktura som lyder på detta vis:

"Du har en tjänst hos S Reg AB. Tjänstens abonnemang förlängs automatiskt och löper ett år i taget. Uppsägning ska vara S Reg tillhanda senast 8 veckor före abonnemangsslut. Vid försenad betalning tillkommer en abonnemangsavgift på 50kr. Utebliven fakturabetalning gäller ej som uppsägning av tjänsten"

Ok. De tvår alltså sina händer på detta vis. "8 veckor före abonnemangsslut" Vem i helvete har koll på såna saker? Det är ju inte precis som att SmartSafety kontaktar kunden och meddelar att denne snart måste säga upp sin prenumeration eftersom det är 9 veckor kvar innan denna löper ut, och när det är 7 veckor och 6 dagar kvar så är det försent. Nu fick jag veta det i denna faktura, i en finstilt text, när det redan var försent att avregistrera sig sedan länge!

Jag har inget minne av att jag har informerats om mina rättigheter detta någon gång innan denna faktura som kund, och även om så är fallet, så anser jag ändå inte att jag ska behöva sitta och räkna ner dagarna på året, för att slippa förnya ett abonnemang.

Smart Safety ringde för övrigt mig för ett par veckor sedan för att göra en enkätsundersökning om ungdomar och studenters vanor. Det blev klart för mig under frågestunden att Smart Safety vill få fler studenter att försäkra sig hos dem. Jag ställer mig inte frågande till Smart Safetys tjänster i sig, men jag anser att det är genomruttet att ha som policy att abbonemanget fortlöper automatiskt och att det ska vara näst intill omöjligt att avsluta sin medlemsskap hos dem, utan att få betala en årsprenumeration á 347kr för nästkommande år först.

Jag skulle önska att PLUS grävde djupare i detta, eller kontaktade Smart Safety och satte press på dem. Jag har betalat in en straffavgift på 50kr utöver de 347kr de krävde av mig, och jag hoppas nu att jag slipper ha att göra med dem mer i framtiden, oavsett hur bra deras försäkringar är. Man kör inte över en kund på detta vis! Det är rena rama maffiaverksamheten de bedriver. Tänk bara på alla gamla pensionärer som de säkerligen lurar in i sitt system, och som med största säkerhet glömmer att säga upp sitt abonnemang "i tid" precis som jag och andra ungdomar och studenter. Jag frågar dig Sverker - "Ska det vara så?"

Mvh/ C"



Vad tycker mina läsare?

/Cassow

Kommentarer
Postat av: smiba

I absolutely agree with you even though I didn't understand shit.

2008-04-19 @ 00:08:17
Postat av: J

Jag har blivit lurad på samma sätt och känner mig tvingad att betala för att slippa inkasso..

2008-09-29 @ 16:46:54
Postat av: Anonym

Jomän, nu står det oktober 2010 och samma jävla sak sker mig.



Lite nya regler; de skall "föravisera" årsförnylese 8 veckor före, sedan skall uppsägning vara inne minst 4 veckor innan förfallo. Faktura skickas (enligt villkoren) ut minst 10 dagar före dagen.



Numera skiter man helt sonika att följa sina egna nya villkor. Man skickar inte ut vare sig föraviseringen eller fakturan -- man väntar till två-tre månader efter, skickar en överlåten faktura och hotar med inkasso. Precis som det alltid varit.



SMART SAFETY, problem, bluffare, samarbetar med banker, polis, kreditkortsföretag som förmedlar deras tjänster med god min. Trots att nätet är fullt av historier om deras kundrelationer a la liten människa. Trots KO anmälan.

2010-10-27 @ 23:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0