Geografitest

(Ja, jag hastade och missade t'et i rubriken när jag postade. Har korrigerat nu, men indexeringen lär ju behålla stavfelet ändå. Vad penibelt!)

Roade mig ett par minuter med att göra ett kart-test på Expressen.se och fick 15/22. Jag trodde inte ens att jag skulle få 10 så jag är rätt nöjd.

Jag var ett äss på geografi i mellanstadiet, men sedan i högstadiet när jag lärde mig att ifrågasätta det mesta här i livet (på gott och ont - ibland tänker jag på tok för mycket) så kom jag till insikt med att geografi överlag faller in i kategorin onödigt vetande. Tänk att det finns människor som kan alla namn på världens länder, dess huvudstäder, floder och berg. And for what? Såvida du inte är äger ett företag som handlar internationellt, eller är utrikespolitiker, geolog, klimatforskare, biolog, marinbiolog, paleontolog eller någon annan form av forskare så saknar geografiska kunskaper andra än de allmänna relevans. Är du backpacker then you will learn as you go med all säkerhet.

Jag är helkass på att placera ut län, regioner, sjöar och städer i Sverige. Förhoppningsvis är jag inte helt tappad bakom en vagn, men särskilt bra är jag då inte, och lär aldrig bli det heller. De större och största städerna är inga problem, men där tar det också stopp.
 
Jag kan inte namnge alla Europas länder. Länderna kring Balkan is a no go. Likaså öststaterna. Jag kan inte placera ut alla länder i mellanöstern, och vad gäller Afrika så får jag vara nöjd om jag kan placera ut 6-7 stycken länder på kontinenten. Asien kan jag bra dock. Likaså Sydamerika. Mellanamerikas länder kan jag nog namnge men antagligen inte placera ut exakt. Jag har kunnat placera ut USA's alla delstater och alla landets större städer. Skulle nog åtminstone kunna rabbla upp alla stater idag också om det fanns någon poäng med det, but since there isn't one - go fish.

...

/Cassow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0