Det gamla paret i parken

(Denna lilla short story postade jag ursprungligen Mån 13 feb 2006 via Lunarstorm)

 

Morgonståndet är uppe när vi kommer till parken.
Pelle "Erövraren" Jönsson är ivrig att få göra business uppenbarligen,
trots att vi betvivlar att han omsätter särskilt mycket på sin gamla affärsidé numera.
Som en trogen hund som inte blivit klappad på länge står han och viftar, och
det är inte utan att man tycker synd om den gamle rackarn'.

-"Skall vi förbarma oss", frågar jag min fru med ett leende.
Hon lutar huvudet på sne fundersamt ett ögonblick
varpå hon strax nickar att hon är med på noterna.
Det regnar häftigt men vi har regnställ så det gör inget.
Bollkasten går fort på burken idag, helt på slentrian och med få träffar
-"Här blir inga barn gjorda", säger hon missnöjt efter en liten stund
och tar fram en chokladbit ur fickan som hon tuggar på som tröstpris.
-"Tur att vi stod undanskymda så att vi slapp skämmas inför folk i allafall.
Och blöta slapp vi ju bli", poängterar jag i försök att släta över det hela.

Hon fnyser och sätter näsan upp i vädret för att tydligt markera misslyckandet.
Tankarna mal runt i mitt huvud:
"Så illa kastar jag väl inte bollfan? Hon får gärna hjälpa mig att sikta.
Man blir faktiskt lätt slak i armen på äldre dar.
Man är ju ingen atlet längre, och synen är ju kass den med,
så självklart siktar jag in mig på fel burk ibland - och då blir man ju exalterad.
Ska hon vara sådär hård i bedömningen så kan hon kasta ensam en annan gång".
- "Kom nu Hilda din surkärring så går vi hem och spelar bingo istället!", säger jag och grimaserar.
Hon muttrar "vad är det med män och deras gyllene regel om 5 minuters prestation alltså". Jag låtsas om att jag inte hör. Vi reser oss upp från bänken och promenerar så sakteliga hemmåt. Pelle fick åtminstonde sina bollar kastade...
Det får han lov att leva på länge om jag känner honom rätt.

...
-"Jag vill hellre lägga pussel"
-"Hilda, hela du är ett 2000- bitarspussel som jag lagt under de senaste 30 åren, och jag har fortfarande fått mindre än ett dussin bitar att passa".

...

 

/Cassow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0