Sommartid=miljötänkande

Så var det sommartid igen. Upplyser eventuella läsare om detta utifall någon lyckats undgå this obvious fact, och inte varit clever nog att ställt in automatisk justering för sommar/vintertid på sin dator, mobilelefon, digitalkamera, videokamera eller vilken elektronisk gadget it ever may regard.

Tyckte under många år att det där med att växla mellan sommar och vintertid var ett onödigt system som bara medför krångel, eftersom det nästan garanterat alltid resulterar i irritation och förvirring.  Vem har inte någon gång drabbats av det sjäviska lazyass- och opportunistkräkfolket, som låtsas ha missat växlingen för att få sig en förmånlig extratimmes sömn, varpå de sedan indignerat utbrister vid försening: "Nejmen åååh vad duuumt, det hade jag ingen aaaning om. Sorry." Jag har själv tillhört den arroganta skaran. They deserve death penalty genom nedsänkning i frätande urin/septiktank- speciellt i grupparbetssammanhang, vare sig det är gruppledaren eller gruppens slacker som tagit till den där lame ass excuse-fulingen.

Faktiskt så betyder tidsomställningen oerhört mycket för den psykiska hälsan vintertid, när solen lyser så lite som den gör. Jag drabbas årligen av vinterdepression - turligt nog i regel av light-versionen, vilken jag inte har några som helst problem att hantera and keep at bey. Det där med ljusterapi har jag aldrig haft en tanke på att testa dock. Dagsljus och frisk luft närhelst det är möjligt är bästa medicin tror jag.
 
Nationellt såväl som globalt sett har växlingen mellan vinter och sommartid oerhört stor ekonomisk betydelse. Jag tänker inte vifta med några siffror eftersom jag ärligt inte har en aning, men det säger nästan sig självt att det finns många miljarder att spara i elförbrukning när man låter lampor, gatubelysning och maskiner vara påslagna en timma mindre när vi går mot ljusare tider. Det är viktigt i när vi idag genom media pådyvlas att vara allt mer miljömedvetna. "Den här fisken har transporterats 3000mil", "Den här frukten har flugit sex varv runt jorden för att så hamna i din varukorg"...sluta ge mig dåligt samvete för att jag lever och andas, hela jävla tiden! Men visst, vi måste bli mer medvetna och klura ut alternativa lösningar. Så här kan vi inte fortsätta ha det. Det går inte att blunda för moder natur mycket längre... 

...För att spinna vidare på ämnet så återminns jag ett inslag som jag såg i CBS 60 minutes häromåret, där en av programledarna lekte med tanken att vi skulle kunna införa ett alternativt samhälle för alla dem som jobbar natt, flerskift och sover hela förmiddagen, långt in på eftermiddagen. Detta andra samhälle skulle innebära att butiker och fabriker vore öppna dygnet runt, vilket skulle leda till ökad konsumtion och därmed ökad tillväxt, fler arbeten och så. Det låter oneklige som ett paradis för oss nattugglor. Men betänk hur mycket större ett lands elförbrukning skulle bli, och därmed miljöutsläppen. Jag tror inte att den utopin kommer att bli verklighet förrens man lärt sig att utnyttja alternativa, miljövänliga och förnyelsebara energikällor på ett bättre vis. Vattenkraft (fusion), vindkraft, jordvärme o'dyl. Untill that day...dream on, dream on.  



Dagens musiktips: Funki Porcini - härligt avslappnande jazzig bakgrundsmusik med samplingar (huvudsakligen instrumental), som aldrig stör när man sitter och skriver blogg, uppsats eller vad den nu månde vara. Tack Johan för att du introducerade mig för Porcini.
 
/Cassow 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0