Vilket yrke passar mig?

http://www.expressen.se/index.jsp?d=2...

Inte för att jag till fullo (det är en underdrift) köper testets tillförlitlighet, men ändå.
Jag gjorde testet två gånger, med variation på två frågor som jag känner att jag kan svara det ena lika gärna som det andra på. Utfallen var i vilket fall som helst lite ironiska i sin 'träffsäkerhet'.

Polis - Du drivs av nyfikenhet och upptäckarlusta och har lätt att sätta dig in i andras problem.

Jag trodde att min upptäckarlust och lätthet att känna empati för människor och sätta mig in i deras problem, snarare skulle placera mig i psykolog, socionom, psykterapeut-facket. Dessvärre har jag nog inte betyg för dylika utbildningar med mina blygsamma cirka 15,16 (VG) i snitt (och jag orkar inte med fler vändor på komvux).
Men även tankar om Polisyrket har ju faktiskt tilltalat mig under de senaste åren. Ett yrke som jag tror det finns stor efterfrågan på. Möjligheten att hjälpa behövande människor, göra faktisk nytta i samhället i vardagen och upprätthålla lag och ordning appelerar mig. Dessutom gillar jag uniformen. Den auktäritet den utstrålar och står för. Är dock högst osäker på om jag skulle palla den press och de faror som det också för med sig. Några månaders ytterliggare styrketräning och återupptaget joggande kan nog ge fullgod fysik. Jag tycker om att röra på mig. Tycker om att känna mig stabilt stark (även om jag avskyr våld så är det aldrig dåligt att ha fysik för krävande lyft e.t.c.), ha en vältränad kropp. Min ackilleshäl kan bli min otroligt dåliga syn med en närsynthet på mellan -7 och -8 cirka (har inte gjort syntest under de senaste 5 åren eller så).

Designer - Du har många galna idéer, konstnärlig och djup beskriver bäst din personlighet. 

Jag har alltid älskat att försöka skriva tankeväckande och berörande texter och poesi. Rita och teckna har jag haft en naturlig fallenhet för utan att egentligen vårda mitt arv och djupodla det. Design har jag älskat sedan jag började knacka html-kod i wordpad som 15-åring cirka och således fick upp ögonen för webbdesign. Nu har dock den passionen legat i dvala under de senaste två åren eller så. Jag kommer inte in på renodlade designer-högskoleprogram eftersom de kräver minst matte C-kurs (jag hatar mattematik), ofta matte D-kurs. Ett alternativ vore att skicka in s.k. arbetsprov, men riktigt så utvecklad talang tror jag inte att jag har i nuläget. 

Kanske har jag en framtid inom design, men just nu känns det mest som en trevande hobby...

Lärare har jag ju snöat in på mycket under de senaste månaderna, av någon anledning. Återigen för att jag vill känna att jag tillför människpr någonting genuint, som påverkar många. Hjälpa. Men jag vet samtidigt hur omöjliga, hopplösa och överjävliga ungdomar ofta är idag. Gymnasielärare får det bli av mig i så fall. I den åldern har ju eleverna åtminstonde börjat mogna en aning mentalt.

Författare/journalist/skribent/poet/sångartist är och förblir drömmen. Men något mer blir det väl aldrig av det hela, realistiskt sett...

Jag är lika vilsen idag som igår...nu inväntar jag de nya högskolekatalogerna. Denna gången ska jag ge min framtid en lång ingående eftertanke och övervägande.   


/Cassow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0