Filmisk materialism...

TitelAntalá prisSumma
 De Skoningslösa - Special Edition (2 Disc)149.00 kr 49.00 kr
 Rainmaker (Import)149.00 kr 49.00 kr
 Golden Classics: Rosemary's Baby139.00 kr 39.00 kr
 Mission Impossible 3 (2 disc)159.00 kr 59.00 kr
 Species / Species 2 (2 disc)1169.00 kr69.00 kr69.00 kr
  Summa:265.00 kr
  Frakt:29.00 kr
  TOTAL:294.00 kr


När jag traditionsenligt fått 500kr i s.k 'påskpresent' från mina föräldrar, och 100 från min mormor och morfar så kan jag inte låta bli att bränna dem på materiella ting på CDON.com, och deras ständigt återkommande reor och utförsäljningar. Inte ens när jag hypotetiskt sett lika gärna kunde laddat ner dessa filmer och bränt dem i dvd-kvalitet på en 6kronors dvd-r -skiva, och därmed fått samma nöje för 2% av priset. Jag kommer med all säkerhet inte ens att se på alla de här filmerna under närmsta veckan eller ens närmsta månaden om jag känner mig själv rätt (säkert har jag över 50 inköpta dvd's som jag inte hunnit mer än bryta plasten på, just waiting for the right occasion - pick me, PICK ME! Pleeease!!!). Men jag bara KAN INTE motstå att köpa filmer som a.) fått respektabelt betygssnitt på imdb.com, b.) som har ett attraktivt pris c.) jag motvilligt eller villigt tycker om. Och sedan drygar de ut mitt redan mastodontstora bibliotek på runt 400 dvd's också. Bara det. Jag må vara en jävla samlarhamster men jag har (sorgligt nog?) inte direkt något annat nöje som jag bränner pengar på, så om jag då har detta tvångsbeteende att köpa dvd-film för mellan 200-600kr i månaden, så må det vara hänt - I can live with it. Det var inte som att det försatte mig i ekonomiska bekymmer när jag bodde i min lägenhet i Norrköping, so don't turn my online shopping dissorder into a problem, mkey?

Rosemary's Baby lär vara en skräckklassiker och sådana åldras i regel inte med värdighet, men för 39kr så är jag villig att ge det en chans. Skräck måste inte alltid handla om hoppa högt ur stolen, bita på naglarna maniskt av spänning och skrik...not that I ever do those things- duh, I am just saying...anyway.

Mission Impossible 3 sägs vara den bästa delen i trilogin. I wish. Jag råkar samla på Tompa's filmer och tycka att han förtjänat sin Oscar för längesedan. Sedan att alla andra snöar in på hans scientologi-cuckoo ca-shu'ande och påstådda fejk förhållande med Katie Holmes skiter jag blankt i. Hans privatliv bekommer mig inte and it really shouldn't bother anyone who has a life. 

Species / Species 2 är inga höjdarfilmer, make no misstake about it. Men ploten: het parningsbesatt utomjording/marsianbrud (Natasha Henstridge) running lose among earthlings on a fucking spree, breeding with stupid men which she then rips apart in fleshy pieces - I kind of like it. Det liksom känns som en lagom effektiv morbid metafor för de hondjävlar/femme fatales som ränner runt ute i samhället och krossar sina älskares hjärtan skoningslöst. Nu måste jag se till att fått sett 3:an också...jeez
 
The Rainmaker ägde jag en gång i tiden på VHS, men eftersom den VHS-formatet är obsolete nowdays, då jag inte längre äger vhs-bandspelare och kasserat min samling på cirka 300 köp vhs-filmer så...Alltså, tro för fan inte att jag köper alla filmer en gång till i DVD-utgåva. Men jag gör vissa undantag. Matt Damon är en annan av mina många favoritskådespelare sedan hans stora genombrott  Good Will Hunting, 1997.

De Skoningslösa, 1992. Tror jag har sneglat på den där utgåvan i två tre år nu. Den har aldrig varit billig nog. Egentligen tycker jag inte att den är värd mer än 30-40kr, men oh fine, let's have it over with. Clint Eastwood är en legend i Hollywood, och hans regissörtalanger prisas idag lika högt om inte högre än hans skådespelartalang. Personligen så har jag aldrig riktigt sett storheten i Mr. 'Dirty Harry' vars "Are you looking at me?"-citat blivit odödliga, men kanske det kommer när jag blivit runt 40-45 och 40-årskrisen börjat härja. Det är dock få om någon annan som levererar hårda oneliners med samma bisterhet, och ser lika hård och väderbiten ut som 'Clintan', som 60-talisterna kallar honom. Detta påminner mig förresten om att jag fortfarande inte har fått sett Million Dollar Baby

"Go ahead punk - make my day"

/Cassow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0